Nr.39 : Elektrische en hybride wagens.

Regelmatig krijgen we de vraag naar de fiscale behandeling van elektrische en hybride wagens bij een aankoop door de vennootschap om ter beschikking gesteld te worden aan de zaakvoerder.

Daarom hebben we een overzicht gemaakt van een aantal elektrische en hybride wagens die in maart 2015 beschikbaar zijn op de Belgische markt. (zie ook www.egear.be De prijzen vermeld op deze website zijn overgenomen in onze nieuwsbrief, maar stemmen niet 100% overeen met de prijzen vermeld door de fabrikant.)

Twee aspecten zijn fiscaal belangrijk:

1. Het voordeel alle aard (VAA) dat u als zaakvoerder persoonlijk wordt aangerekend; gebaseerd op de basisprijs van de wagen vermeerderd met de geschatte kosten van de opties.

2. De aftrekbaarheid binnen de vennootschap. Voor elektrische wagens is dit steeds 120%, voor hybride wagens hangt dit af van de CO2 uitstoot.

Indien u meer wenst te weten over hoe dit voordeel alle aard berekend wordt of hoe de aftrekbaarheid van de wagens binnen de vennootschap bepaald wordt, dan zal u helemaal onderaan daar een woordje uitleg over vinden.

We hebben ook een voorbeeld uitgewerkt met een vergelijking met een dieselwagen. Dit voorbeeld vindt u na de lijst van de elektrische en hybride wagens.

Elektrische wagens

  Wagen Bereik CO2 Prijs Basis Prijs Opties VAA %Aftrek
BMW I3 192 0 35.500 € 7.500 € 1.474 € 120%
Citroën C-Zero I3 150 0 29.985 € 5.000 € 1.250 € 120%
Fiat 500e ReeVolt 100 0 29.575 € 5.000 € 1.250 € 120%
Ford Focus Electric 162 0 39.990 € 7.500 € 1.628 € 120%
Kia Soul EV 212 0 35.290 € 7.500 € 1.467 € 120%
Mercedes B-Klasse Electric Drive 230 0 39.930 € 7.500 € 1.628 € 120%
Mitsubishi i-MiEV 150 0 28.890 € 5.000 € 1.250 € 120%
Nissan e-NV200 Evalia 170 0 31.986 €
+70 € accuhuur
7.500 € 1.354 € 120%
Nissan Leaf 200 0 23.990 €
+79 € accuhuur
5.000 € 1.250 € 120%
Peugeot Ion
150 0 30.120 € 5.000 € 1.250 € 120%
Renault Kangoo Maxi Z.E. 170 0 27.770 €
+90 € accuhuur
5.000 € 1.250 € 120%
Renault Twizy 120 0 6.990 €
+50 € accuhuur
1.000 € 1.250 € 120%
Renault ZOE 210 0 21.550 €
+79 € accuhuur
5.000 € 1.250 € 120%
Smart ED 145 0 19.239 €
+65 € accuhuur
5.000 € 1.250 € 120%
Tesla Model S 502 0 71.900 € 25.000 € 3.322 € 120%
VW e-Golf 190 0 36.330 € 7.500 € 1.502 € 120%
VW e-up 160 0 25.780 € 5.000 € 1.250 € 120%


Let wel: van de 120% aftrekbaarheid is 20% slechts een tijdelijke vrijstelling.

Hybride wagens

  Wagen Bereik CO2 Prijs Basis Prijs Opties VAA %Aftrek
Audi A3 e-tron 50 35 37.600 € 7.500 € 1.564 € 100%
BMW i3 REx 170 13 39.990 € 7.500 € 1.628 € 100%
BMW i8 37 49 141.000 € 25.000 € 5.691 € 100%
Toyota Prius Plug-in 23 49 36.350 € 7.500 € 1.503 € 100%
Mercedes C350 PHEV 31 49 51.788€ 10.000 € 2.188€ 100%
Mercedes S500 L
PHEV
33 65 117.733 € 25.000 € 4.894 € 90%
Opel Ampera 83 37 39.900 € 5.000 € 1.625 € 100%
Porsche Cayenne S E-Hybrid 36 79 85.063 € 25.000 € 3.774 € 90%
Porsche Panamera E-Hybrid 32 71 114.557 € 25.000 € 4.785 € 90%
Volvo V60 D6
Twin Engine
50 48 57.900 € 15.000 € 2.499 € 100%
Volvo XC90 T8 Twin Engine 40 61 78.000 € 17.000 € 3.257 € 90%
VW Golf GTE 50 35 38.170 € 7.500 € 1.599 € 100%


Concreet voorbeeld

De lijst hierboven geeft alleen maar elektrische of hybride wagens weer. Meestal wordt echter de vergelijking gemaakt met een diesel wagen. Fiscaal zal een elektrische of hybride wagen steeds interessanter zijn dan een diesel wagen. Een elektrische of hybride wagen is wel duurder in aankoop en het is de vraag of het fiscaal voordeel dit verschil kan opvangen. Dit zal steeds een case-by-case analyse vragen. We verduidelijken dit met een voorbeeld van een vraag die ons een tijdje geleden werd gesteld.

Vraag:

Ik denk eraan om mijn Volvo xc90 te vervangen door een nieuwe hybride xc90. Is dit een fiscaal goede keuze?

Antwoord:

Een hybride wagen is natuurlijk duurder in aankoop dan een "normale" dieselwagen. We vergelijken even de hybride xc90 met een gelijkaardige diesel xc90.

Hybride XC90
Aankoopprijs: 78.000
Extra opties: 17.000
PK: 400
CO2-uitstoot: 61gr

Voor deze wagen is het voordeel alle aard dat wordt aangerekend in de personenbelasting 3.257 EUR (AJ 2015). Als men rekent op een personenbelasting van 53,5% dan kost deze wagen u persoonlijk 1.743 EUR op jaarbasis.

In de vennootschap kan men de kost van de wagen voor 90% inbrengen. Stel dat men afschrijft over 5 jaar dan heeft men een jaarlijkse kost van 95.000 / 5 = 19.000 EUR die voor 90% (17.100 EUR) aanvaard wordt. Op 17 100 EUR zal men dus +/- 34% vennootschapsbelasting besparen = 5.814 EUR. Ook alle andere kosten (behalve brandstofkosten) zoals onderhoud worden voor 90% aanvaard.

Diesel XC90
Aankoopprijs: 55.200
Extra opties: 17.000
PK: 225
CO2-uitstoot: 152gr

Voor deze wagen is het voordeel alle aard dat wordt aangerekend in de personenbelasting 7.208,7 EUR (AJ 2015). Als men rekent op een personenbelasting van 53,5% dan kost deze wagen u persoonlijk 3.856,58 EUR op jaarbasis.

In de vennootschap kan men de kost van de wagen voor 70% inbrengen. Stel dat men afschrijft over 5 jaar dan heeft men een jaarlijkse kost van 72.500 / 5 = 14.500 EUR die voor 70% (10.150 EUR) aanvaard wordt. Op 10.150 EUR zal men dus +/- 34% vennootschapsbelasting besparen = 3.451 EUR. Ook alle andere kosten (behalve brandstofkosten) zoals onderhoud worden voor 70% aanvaard.

U wint in de personenbelasting op jaarbasis +/- 3.865 - 1.743 = 2.122 EUR of over een periode van 5 jaar +/- 10.600 EUR door een hybride te kiezen.
U zal daarenboven ook een grotere besparing doen in de vennootschapsbelasting, doordat er meer kosten aanvaard worden. U wint 5.814 - 3.451 = 2.363 EUR op jaarbasis aan kostenaftrek. Over 5 jaar maakt dat 11.815 EUR. Er is dan nog geen rekening gehouden met andere kosten, zoals onderhoud, verzekeringen, taxen, die daar nog bovenop komen.

Fiscaal gezien is het interessant om de hybride te nemen aangezien men in de personenbelasting lager belast gaat worden en in de vennootschapsbelasting meer kosten zal kunnen inbrengen en zo de belastbare basis drukken. Maar financieel gezien is het wel zo dat de hybride wagen duidelijk prijziger is dan de dieselwagen. Het fiscale voordeel lijkt dit echter wel te compenseren.

Wel is het zo dat, in deze vergelijking, de hybride wagen veel krachtiger is dan de diesel-versie en dat dit natuurlijk ook een deel van de meerprijs verklaart.
Een Porsche Cayenne Diesel met ongeveer hetzelfde vermogen (385pk porsche - 400pk volvo) komt ongeveer uit op 102.000 EUR (85.000 aankoop + 17.000 opties).
Deze Porsche zal een voordeel alle aard hebben van 15.125 EUR, wat neerkomt op een belasting van 8.091 EUR per jaar. In de vennootschap zal slechts 50% van de kosten aanvaard worden.

Wordt verwacht

Elektrische wagens:
- Audi R8 etron
- Chevrolet Bolt
- Tesla Model 3
- Tesla Model X

Hybride wagens:
- Audi Q7 etron
- BMW X5
- Cadillac ELR
- Chevrolet Volt
- Fisker Atlantic
- Fisker Surf
- Mercedes GLE
- VW Passat GTE

Toelichting berekening voordeel alle aard

De berekening is voor iedere wagen anders en afhankelijk van de CO2 uitstoot en leeftijd. In het kort komt de berekening op het volgende neer:
Cataloguswaarde van het voertuig x ouderdomspercentage x 6/7 x CO2-percentage
Het voordeel mag nooit minder bedragen dan 1.250 euro per jaar.
2 elementen zijn dus belangrijk:

a. Ouderdomspercentage

van 0 tot 12 maanden 100%
van 13 tot 24 maanden 94%
van 25 tot 36 maanden 88%
van 37 tot 48 maanden 82%
van 49 tot 60 maanden 76%
vanaf 61 maanden 70%

b. CO2 uitstoot

Het CO2-basispercentage bedraagt 5,5%
- voor een referentie- CO2- uitstoot van 112 g/km (voor het kalenderjaar 2014) of 110 g/km (voor het kalenderjaar 2015) voor voertuigen met een benzine-, lpg- of aardgasmotor
- voor een referentie- CO2-uitstoot van 93 g/km (voor het kalenderjaar 2014) of 91 g/km (voor het kalenderjaar 2015) voor voertuigen met een dieselmotor

Wanneer de uitstoot van uw bedrijfswagen hoger ligt dan de referentie-uitstoot wordt het basispercentage met 0,1% per CO2-gram vermeerderd, tot maximum 18%.

Wanneer de uitstoot van uw bedrijfswagen lager ligt dan de referentie-uitstoot wordt het basispercentage met 0,1% per CO2-gram verminderd, tot minimum 4%.

Er zijn meerdere berekeningstools op het internet te vinden die makkelijk het voordeel alle aard kunnen uitrekenen.

Aftrekbaarheid wagen binnen de vennootschap

Uitgezonderd voor de brandstofkosten, zijn de kosten met betrekking tot de wagen als volgt aftrekbaar binnen de vennootschap

a) 120 pct voor de voertuigen die een uitstoot hebben van 0 gram CO2 per kilometer;

b) voor de voertuigen met een dieselmotor:
- 100 pct indien ze een uitstoot hebben tot maximaal 60 gram CO2 per kilometer;
- 90 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 60 gram CO2 per kilometer tot maximaal 105 gram CO2 per kilometer;
- 80 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 105 gram CO2 per kilometer tot maximaal 115 gram CO2 per kilometer;
- 75 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 115 gram CO2 per kilometer tot maximaal 145 gram CO2 per kilometer;
- 70 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 145 gram CO2 per kilometer tot maximaal 170 gram CO2 per kilometer;
- 60 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 170 gram CO2 per kilometer tot maximaal 195 gram CO2 per kilometer;
- 50 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 195 gram CO2 per kilometer of indien geen gegevens met betrekking tot de CO2- uitstootgehaltes beschikbaar zijn bij de Dienst voor inschrijving van de voertuigen;

c) voor de voertuigen met een benzinemotor:
- 100 pct indien ze een uitstoot hebben tot maximaal 60 gram CO2 per kilometer;
- 90 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 60 gram CO2 per kilometer tot maximaal 105 gram CO2 per kilometer;
- 80 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 105 gram CO2 per kilometer tot maximaal 125 gram CO2 per kilometer;
- 75 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 125 gram CO2 per kilometer tot maximaal 155 gram CO2 per kilometer;
- 70 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 155 gram CO2 per kilometer tot maximaal 180 gram CO2 per kilometer;
- 60 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 180 gram CO2 per kilometer tot maximaal 205 gram CO2 per kilometer;
- 50 pct indien ze een uitstoot hebben van meer dan 205 gram CO2 per kilometer of indien geen gegevens met betrekking tot de CO2- uitstootgehaltes beschikbaar zijn bij de Dienst voor inschrijving van de voertuigen;

Indien u hier nog vragen over heeft aarzel dan zeker niet uw relatiebeheerder aan te spreken.

(mei 2015)